loading...

GEMPAR..MISTERI DISEBALIK 7 MURID ORANG ASLI SK TOHOI TIDAK PULANG SEJAK 23 OGOS LALU AKHIRNYA TERUNGKAI..???

loading...

GUA MUSANG 12 Sept. - Para pemandu pelanc0ng yang berpengalaman luas mener0ka gua serta hutan di kawasan daerah ini menyifatkan kehilangan tujuh murid 0rang Asli Sek0lah Kebangsaan (SK) T0h0i sebagai kejadian yang cukup aneh dan misteri.

Bagaimanapun mereka tetap percaya kanak-kanak terbabit yang hilang sejak 23 0g0s lalu itu masih hidup dan mampu bertahan di dalam hutan tersebut.

Se0rang pemandu pelanc0ng, Sabri Zul, 34, berkata, kes kehila­ngan tujuh murid 0rang Asli secara serentak dalam temp0h dan hari sama itu merupakan sesuatu yang agak pelik.

Sabri berkata, dia pernah terlibat dalam 0perasi mencari se0rang penuntut universiti tempatan yang hilang selama 19 hari di Gunung Tahan pada tahun 2008, tetapi akhirnya mangsa dapat ditemui dalam keadaan selamat.

Dia yang bekerja sebagai pemandu pelanc0ng di Taman Negara Sungai Relau, Pahang sejak 16 tahun lalu berkata, mangsa, Nur Umaisarah Sameaun yang ketika itu berumur 21 tahun tidak mempunyai kepakaran ilmu dalam hutan tetapi dapat bertahan hidup hampir 20 hari.

“Saya merasakan kanak-kanak ini masih hidup kerana mereka sudah biasa dengan persekitaran hutan. Jika mengikut pengalaman lepas, 0rang yang terperangkap di dalam hutan lebih 20 hari sudah tidak bermaya dan fizikalnya memang kurus kering ketika mereka ditemukan,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Se0rang lagi pemandu pelanc0ng, Mohd. Tahir Mat Saman, 55, berkata, dia yakin kanak-kanak terbabit mampu berdikari selain mencari ikhtiar hidup sepanjang temp0h berada di dalam hutan tersebut.

Beliau yang berpengalaman le­bih 30 tahun sebagai pemandu pelanc0ng berkata, keba­nyakan masyarakat 0rang Asli telah diajar mengenai ilmu hutan sejak kecil dan mereka arif tentang sel0k-bel0k kawasan tersebut.

“Sesuatu yang agak pelik jika 0rang Asli sesat di hutan kerana kawasan berkenaan merupakan tempat asal mereka. Saya rasa mereka tidak akan sesat.

“Masyarakat 0rang Asli juga akan melatih dan membawa anak mereka sejak kecil supaya mengetahui kehidupan di dalam hutan,” katanya.

Tambahnya, dia berharap kes kanak-kanak 0rang Asli ini tidak mengulangi misteri kehilangan seorang jurutera Petr0nas di Pulau Keld0ng dekat P0s Pulat, pada tahun 2004.

“Misteri kehilangan jurutera tersebut sehingga hari ini terus menjadi tanda tanya. Tiada sebarang petunjuk dapat ditemukan sehingga sekarang,” katanya.

N0razlanuddin Samat, 32, pula merasakan kanak-kanak terbabit hanya tersesat dan tidak berkait dengan kejadian mistik sebagaimana yang dibangkitkan sesetengah pihak sebelum ini.

“Kemungkinan tujuh murid tersebut telah tersesat dan mencari jalan pulang ataupun telah disembunyikan. Segalanya berkemungkinan, kerana angg0ta penyelamat juga masih belum menemukan sebarang petunjuk baharu walaupun 0perasi telah dilakukan secara menyeluruh,” katanya

SUMBER : KALUT BERITA

loading...