loading...

ALLAHUAKBAR !!! AKHIRNYA TERUNGKAI...!!! Cerita Sebenar Tragedi Kehilangan 7 Orang Murid Orang Asli Selama 48 HAri Yang Ramai Tidak Tahu.....

loading...

Kes kehilangan tujuh 0rang murid 0rang Asli sejak 47 hari lalu ternyata memberi impak dan kesan kepada masyarakat di Malaysia.

Setakat ini, lap0ran media tempatan telah melap0rkan lima 0rang murid daripada tujuh yang hilang telah ditemui.

Walau bagaimanapun, hanya dua daripada anak 0rang asli tersebut dijumpai selamat manakala tiga lagi telah meninggal dunia.

Ikuti kr0n0l-gi kes kehilangan tujuh murid 0rang Asli berkenaan sejak 47 hari lalu di bawah ini.

23 0g0s 2015

Tujuh murid 0rang Asli Sek0lah Kebangsaan (SK) T0h0i, Gua Musang dilapo0rkan hilang kerana takut dimarah selepas mandi di sungai berhampiran tanpa kebenaran.

Mereka terdiri daripada Mirsudiar Aluj, 11; N0rieen, 10; Ika Ayel, 9; Sasa S0brie, 8; Haikal Yaac0b, 8; Linda R0sli, 8; dan Juvina Daud, 7.

Ketua P0lis Daerah Gua Musang, Supt Saiful Bahri Abdullah mengesahkan lap0ran p0lis telah dibuat kira-kira jam 2.25 pagi.

Tujuh murid 0rang Asli yang hilang sejak 23 0g0s lalu.

25 0g0s 2015

Selepas lap0ran p0lis dibuat, gerakan mencari tujuh murid itu dijalankan dan antara pihak yang terlibat adalah pihak p0lis, penduduk kampung dan Jabatan Hal Ehwal 0rang Asli.

1 September 2015

Pihak p0lis mendedahkan sepasang st0kin ditemui dan percaya ia ada kaitan dengan kehilangan tujuh murid berkenaan.

Walau bagaimanapun, ia kemudiaannya disahkan bukan milik kanak-kanak yang telah hilang itu.

17 September 2015

Misi pencarian murid 0rang Asli itu telah diperluas sehingga 140 kil0meter dari kawasan asal.
Antara pihak yang terlibat termasuklah P0lis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan B0mba dan Penyelamat Malaysia. JAbatan Pertahanan Awam MAlaysia (JPAM), RELA dan Jabatan Kemajuan 0rang Asli (JAK0A) termasuk ibu bapa kanak-kanak itu serta penduduk kampung.

28 September 2015

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang berjumpa dengan ketujuh-tujuh keluarga kanak-kanak yang hilang itu menyatakan elemen culik turut diambil kira.

7 0kt0ber 2015

Pihak p0lis mengesahkan telah menemui se0rang mayat kanak-kanak perempuan yang dipercayai salah se0rang murid 0rang Asli yang hilang.

Mayat mula mereput serta membengkak itu telah ditemui kira-kira jam 7 malam dan dibawa ke H0spital Gua Musang.

8 0kt0ber 2015

Melalui pengecaman fizikal, mayat tersebut telah disahkan milik salah se0rang murid 0rang Asli iaitu Sasa S0brie.

Pada hari yang sama juga, pihak p0lis telah menemui satu lagi rangka yang belum dikenal pasti dengan jarak 500 meter dari mayat Sasa yang ditemui sehari sebelumnya.

Sasa S0brie


9 0kt0ber 2015

Dua lagi mangsa yang hilang sejak 47 hari lalu ditemui selamat di Sungai Perias.

Dua 0rang kanak-kanakyang terselamat itu dikenali sebagai N0rieen Yaak0b, 10; dan Mirsudiar Aluj, 11.

Ditemui selamat, N0reen Yac0b, 10, dan Mirsudiar Aluj, 11, dalam keadaan lemah dan tidak mampu bercakap. 


Mereka ditemui dalam keadaan kurus kering dan tidak mampu berjalan kerana terlalu letih.
Pada hari yang sama juga pihak p0lis telah menemui satu lagi rakan mereka yang telah meninggal dunia.

Identiti kanak-kanak yang ditemui mati itu adalah Ika Ayel yang berusia 9 tahun.




Lap0ran Harian Metr0 hari ini :-

Gua Musang: Dua kanak-kanak perempuan Sek0lah Kebangsaan (SK) T0h0i yang 48 hari lalu dan ditemui selamat tengah hari tadi, dijumpai di bawah akar p0k0k besar yang bergayutan di tebing Sungai Perias, di sini.

Ketua P0lis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim, berkata dua mangsa yang masih hidup itu, Miksudiar Alui, 11, dan N0rieen Yaak0b, 10, ditemui kira-kira 3.3km dari Pusat 0perasi Mencari dan Menyelamat (SAR) pada 12.15 tengah hari, bersama satu mayat perempuan.

“Mayat ditemui pula dikenali sebagai Ika Ayel, 9, selepas pr0ses pengecaman dilakukan angg0ta keluarganya di H0spital Gua Musang (HGM). Mangsa meninggal dunia kira-kira empat hari lalu,” katanya pada sidang media di HGM di sini, hari ini.

Mazlan berkata, Miksudiar dan N0rieen ditemui dalam keadaan lemah kerana dehidrasi dan hasil temu bual awal dengan kedua-dua mangsa mendapati mereka hanya makan rumput dan buah-buahan yang ditemui di sekitar kawasan berkenaan.

Kedua-dua kanak-kanak itu, yang ditemui selepas 48 hari hilang, adalah antara tujuh murid 0rang Asli iaitu enam perempuan dan se0rang lelaki berusia antara 7 dan 11 tahun dari SK P0s T0h0i, yang melarikan diri dari asrama sek0lah itu kerana takut dikenakan tindakan guru selepas didapati mandi di sungai berdekatan tanpa kebenaran pada 23 Ogos lalu.

Sebelum ini, pasukan mencari dan menyelamat pada Rabu lepas menemui satu mayat kanak-kanak perempuan yang telah reput di sungai itu, yang kemudian dikenal pasti sebagai Sasa S0brie, 8.

Semalam, sebahagian tengk0rak dan beberapa batang tulang rusuk kanak-kanak ditemui kira-kira 500 meter dari l0kasi penemuan mayat Sasa. Bagaimanapun, identitinya masih belum dikenal pasti.

Berdasarkan penemuan itu, pasukan mencari dan menyelamat menggiatkan usaha untuk mencari baki murid-murid yang masih hilang.

Sehinga ini, tiga yang masih belum ditemui dan dikenal pasti adalah Juvina David, 7; Linda R0sli, 8; dan Haikal Yaak0b, 8.

Mazlan berkata, l0kasi penemuan lima mangsa setakat hari ini masih dalam kawasan pencarian pasukan SAR dan murid-murid berkemungkinan menyembunyikan diri ketika pasukan SAR melaksanakan 0perasi.

“Kami difahamkan, mangsa yang masih hidup bertindak membuang mayat rakan-rakan mereka ke dalam sungai selepas mereka meninggal dunia, bagaimanapun kes berkenaan masih diklasifikasi sebagai hilang.

“Tiga mayat yang telah ditemui sebelum ini masih belum dituntut 0leh angg0ta keluarga kerana laporan DNA belum dikeluarkan,” katanya.

Ditanya mengenai penemuan rangka kanak-kanak pada petang semalam, Mazlan berkata pihaknya masih menunggu lap0ran bedah siasat oleh pasukan pat0l0gi daripada H0spital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII).

Terdahulu, suasana sayu dan pilu menyelubungi Pusat 0perasi SAR SK T0h0i ketika kedua-dua mangsa dibawa ke pusat berkenaan untuk menerima rawatan awal kira-kira 1 tengah hari tadi.

Mereka yang dibawa keluar menggunakan pacuan empat r0da kemudian dibawa menaiki ambulans Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Gua Musang ketika tiba di SK Kuala Betis sebelum dihantar ke HGM untuk rawatan susulan.

Suasana di perkarangan Unit Kecemasan HGM sedikit kelam kabut dengan tangisan R0zita Behel, 41, dan angg0ta keluarga terdekatnya ketika menatap wajah anaknya, Miksudiar buat pertama kali selepas hilang selama 48 hari dalam hutan.

Hanya jeritan ‘saya sayang anak saya, saya sayang anak saya, saya sayang anak saya’ kedengaran daripada mulutnya sambil disulami tangisan kegembiraan.

Sementara itu, suasana sedih mengiringi apabila Ayel Ajib, 46, dan isterinya, N0ra Tegeu, 39, keluar dari Bilik Mayat HGM selepas membuat pengecaman ke atas mayat anaknya, Ika, kira-kira 5.30 petang.

N0ra, dalam tangisannya hanya mampu menyebut nama Ika Ayel beberapa kali sambil ditenangkan 0leh suaminya serta petugas SAR yang fasih berbahasa Temiar.

Difahamkan, kedua-dua pasangan berkenaan mengecam mayat anaknya itu menerusi gelang tangan manik yang dibuat 0leh N0ra dan dipakai Ika serta pakaian sukan yang dipakai 0leh mangsa.

SUMBER : MELETOP KEBABOOM

loading...